
Gdzie te baby są?
Lista wybitnych artystów jest obszerna, a indeksy nazwisk w podręcznikach do historii wydają się nie mieć końca.
A kobiety?
W polskich publikacjach raptem kilkadziesiąt. Na świecie – około 10–15% wszystkich nazwisk. Reszta zniknęła gdzieś między marginesem a przypisem.
Czy naprawdę przez stulecia kobiety nie tworzyły sztuki?
A możenie pozwolono im wejść do sal, w których decydowało się, kto zasłużył na miano „geniusza”, „wybitnego twórcy”?
Edukacja zamknięta na klucz
Jeszcze do XIX wieku kobiety nie miały wstępu na akademie. We Francji dopiero od 1897 roku, w Polsce – od 1918. Nauka anatomii, czyli podstawa kształcenia artysty, była dla nich niedostępna. Nie mogły pracować z nagimi modelami, więc ich rozwój blokowano już na starcie.
Normy społeczne i podział ról
„Kobieta powinna haftować, malować akwarelką dla przyjemności. Sztuka to zajęcie niekobiece”. – tak myślano. Mężczyźni mieli zajmować się „poważnymi rzeczami”. Kobietom zostawiono dom, kuchnię i wychowanie dzieci. Te, które chciały czegoś więcej, musiały walczyć nie tylko z warsztatem, ale i z całym systemem.
Mecenat i rynek sztuki
Zleceniodawcami byli królowie, możnowładcy, biskupi. Płacili mężczyznom, bo to mężczyzn uznawano za „pewniejszych”. A jeśli kobieta tworzyła? Często jej prace podpisywano nazwiskiem ojca czy męża.
Artemisia Gentileschi
Genialna barokowa malarka – zaczynała w warsztacie ojca, u którego uczyła się rysunku. Jej pierwszy obraz olejny "Zuzanna i Starcy" długo przypisano... właśnie jej ojcu. Ta konkretna postać to też doskonały przykład tego jak traktowano kobiety w tych "męskich" zawodach.
%2C_Artemisia_Gentileschi.jpg)

Judith Leyster?
Odkryta przypadkiem, kiedy podczas konserwacji obrazu„Fransa Halsa” okazało się, że w rogu widnieje jej sygnatura.

Sofonisba Anguissola?
Jej obrazy długo funkcjonowały jako dzieła Tycjana czy van Dycka.
Anonimowość była normą.
Brak kobiet w historii sztuki nie oznacza, że ich tam nie było. Były – tworzyły, walczyły, pracowały w cieniu. Ale system edukacji, mecenatu i społecznych norm sprawił, że przez stulecia pozostawały niewidoczne.
Dopiero XIX wiek, industrializacja, zmiany społeczno-gospodarcze doprowadziły do sytuacji, kiedy kobiety dostrzegły szansę na zmianę sytuacji. Jednak walka o równiejsze prawa, zmiany w świadomości i dostępie do nauki zajął im kolejne sto lat.
_by_Tamara_de_Lempicka_-_Museo_Soumaya_-_Mexico_2024.jpg)
A dziś możemy pisać tę historię na nowo.
Chociaż... współczesny obraz świata sztuki to całkiem solidna lista nazwisk, wspaniałych nazwisk:
Marina Abramović, Olga Boznańska, Mela Muter, Fahrelnissa Zeid, Natalia Gonczarowa, Georgia O'Keeffe, Tamara Łempicka, Magdalena Abakanowicz, Lee Krasner i wiele innych.

A Ty jaką współczesną artystkę dodałabyś to tej listy?
Bibliografia:
Sonia Kisza „Histeria Sztuki – niemy krzyk obrazów”
E.H. Gombrich „O Sztuce”
J. Białostocki „Sztuka cenniejsza niż złoto”
https://niezlasztuka.net/o-sztuce/judith-leyster-malarka-ktora-zniknela-z-kart-historii/
Warto też przeczytać:

Przekształć wnętrze w idealną przestrzeń
Skontaktuj się ze mną, a stworzę dla Ciebie miejsce, które będzie odzwierciedlać Twój styl i potrzeby.